• Pátek, 18. srpen 2017
  • Svátek má Rukojmí Helena

  Konec jedné legendy - 1
Počet návštěv: 212

Konec jedné legendy - 1

- Yekta Uzunoglu - Článek od - Yekta Uzunoglu -

Desítky let, když se řeklo německý průmysl, tak každý výraz byl spojen s německými auty a opačně. Německá auta se proslavila ve světě jako mimořádně kvalitní stroje ke spolehlivému zajištění přepravy nejen osob, ale i zboží. Značka Mercedes, BMW či VW se staly touhou stovek milionů lidí na naší planetě. I můj první vůz, který jsem si jako student FVL UK koupil v roce 1973, byl „Brouk“.

Německý automobilový průmysl není jen tak nějaké odvětví německého průmyslu. Zaměstnává víc než 800.000 tisíc lidí s obratem 450 miliard eur ročně! Tím tvoří páteř jak průmyslu, tak i německého obchodu, ale bohužel i politiky. Politiky, která měla sloužit celému Německu, nikoliv jen úzkému vedení koncernu.

Aféra kolem německého automobilového průmyslu, která je pojmenována jako Dieselgate, zlomí dle všeho nenávratně tuto páteř. Bohužel se nic nezměnilo ve strukturách tohoto odvětví průmyslu ani po té aféře, ale nic se nezměnilo ani v jejich nezdravém propojení s politikou. Vypadá to, jakoby si v Německu řekli "ono to nějak dopadne"... Že by tato páteř Německa byla tak zkostnatělá, že není neschopna změn nebo alespoň impulsu k transformacím? To by pak ale znamenalo skutečný konec této legendy.

Koncerny, které téměř jedno století tvořily legendu o významném odvětí, jako je "stroj k přepravě", a obdarovávaly lidstvo jednou inovací za druhou, nemají již sílu k dalším a bytostně potřebným inovacím, nemají ale ani sílu k sebezáchraně?

Země, jako je Německo, které nemá potřebné palivo k výrobním strojům pro celý svět a musí palivo dovážet, nebylo ve stavu svoje legendární stroje převést na jiný druh energie a přijít na trh tak, jako v minulosti, s novou inovací? Například se stroji na elektrický pohon či na vodou! Tím by Německo získalo potřebnou nezávislost na konfliktních regionech s fosilními energiemi, ale též by šetřilo naši planetu a snižovalo by množství vypouštěných nebezpečných plynů z fosilních motorů. Je to tragédie, že tak pro lidstvo významné koncerny, se místo toho uchylovaly k manipulacím s řídícími jednotkami svých vozů a nevrhly se na renovace, ale místo toho se hnaly za vyšším prodejem svých již za dobou pokulhajících strojů.

Přitom dle všeho tyto koncerny již dlouhou dobu měly a i dnes mají koncept motoru poháněného například elektrickou energií.

Když v automobilovém průmyslu neznámá společnost, jako je TESLA, má tyto motory a můžeme je již na evropských silnicích spatřit, že by totéž neměly tyto legendární koncerny starého kontinentu? To by bylo skutečným zločinem, že by tak neodpovědně zaspaly dobu!

Japonské automobilky, které jsme ještě v 80. tých letech vnímali přezíravě tak, jako dnes vnímáme "čínské zboží", dokázaly za posledních 30 let překonat Evropu v kvalitě tradičních motorů, ale navíc přináší stále nové inovace v tzv. hybridních modelech. Možná, že i Japonci brzy přijdou s "čistým" elektromotorem, tak jako to učinila společnost Tesla! Tesla vyrostla na zelené louce a dala nám jasný signál, že automobily s elektromotory jsou plně životaschopné už dnes a v mnoha ohledech překonají zastaralé motory pohaněné fosilní energií.

Proč země, jako je Německo, které bylo dlouhá léta symbolem automobilového průmyslu a nemá svoje vlastní zdroje fosilních energií a ani žádné "bývalé kolonie" s ropou,zaspalo dobu? Co za tím stojí? Jaký kostlivec se skrývá v skříních?

Yekta Uzunoglu

- Yekta Uzunoglu -
MUDr. Yekta Uzunoglu (kurdským jménem Yekta Geylanî, narozen 10. května 1953 Silvan, Turecko) je kurdský lékař a podnikatel s arménskými kořeny (mezi jeho předky byli turečtí Arméni, oběti Arménské genocidy na konci první světové války). Mimo svých profesí se celoživotně angažuje jako kurdský aktivista (upozorňování na potlačování kurdské menšiny v Turecku, Íránu a Iráku), spisovatel a překladatel: Je například autorem překladů částí Bible a děl Karla Čapka do kurdštiny, a naopak kurdské poezie i prózy do češtiny a němčiny. Má trvalý pobyt v ČR a od roku 1996 německé občanství.

Diskuze

Váš komentář

Přihlásit se

Přihlásit se nebo registrujte pro přídávání příspěvků

 
Petr Majevský

Petr Majevský

11.08.2017 21:59

Elektrické otory do automobilů je slepé rameno vývoje.Na tom nic nezmění povyk o emisích ze spalovacích motorů.Na elektřinu jezdí vlaky,tramvaje i trolejbusy(které nějaký chytrák v Praze zrušil).V zimě,když se v tramvajích musí topit,není žádná výjimka,že elektrická síť vypadne.Je to velký nápor na odběr a v případě elektromobilů nastane např.večer.Ráno potřebuje člověk odjet do práce a dá si nabít svůj elektromobil.Takových budou ale budou statisíce.Dovede si někdo představit,co takové případy udělají s rozvodnou sítí?A co teď?Vyřadí se z provozu světlo,teplo,voda,ledničky a řada dalších potřebných věcí.V Rakousku např. to dopadne tak,že pro velký odběr se nedostane do jejich sítě potřebná el.energie,neboť tuto kupují od okolních států a také od nás.Baterie pro pohon budou tolik nákladné a těžké,že takové vozidlo nebude pro víc,než jednoho člověka. A zvýšený výkon tepelných elektráren(pokud bude stačit) zcela nahradí a nejspíše překonají vypouštěné emise z aut.Popis využití elektromobilů je sice hezký a dobře se to poslouchá,ale nebere se v úvahu řada okolností, které v současné době mluví proti.Na tom nic nezmění žádné sankce z USA ani z Brusele.


 
Jiří Přibyl

Jiří Přibyl

11.08.2017 20:44

Měli bychom číst v pozadí tohoto příběhu "trochu" pozměněný děj. Dnes jsou v módě hybridní stroje. Je maximálně omezeno množství spalin poškozujících životní prostředí. Je to nutnost, nebo záměr poškodit německý automobilový průmysl...? Největší kritici současných německých motorů jsou v USA. Ta záležitost má jeden háček. Amerika, i ústy svého nynějšího prezidenta, se oficiálně zřekla jakéhokoliv emisního měření a limitu škodlivin ve svém ovzduší. Ale německá auta tam páchají na životním prostřdí takové neplechy, že částky za odškodnění amerických občanů jdou do stovek milionů dolarů. USA jsou vůbec zemí divů. Kuřák závislý na nikotinu vysoudí na koncernu vyrábějícím cigarety stovky tisíc dolarů, (Sám za své kouření pochopitelně nemůže). A teď přišla bída na automobilové koncerny. Nebýt německých aut v Americe, bylo by tam zdrávo. A to je pravda pravdoucí, ať si říká kdo chce co chce.....Mějte se hezky.


 
Zapomněli bratři Kličkové, hrdinové krvavého Majdanu, že tvořili součást sovětské okupační armády v Československu z 21. srpna 1968? Kdypak se omluví za svého otce okupanta, věrného člen KSSS a příslušník KGB…?

Zapomněli bratři Kličkové, hrdinové krvavého Majdanu, že tvořili součást sovětské okupační armády v Československu z 21. srpna 1968? Kdypak se omluví za svého otce okupanta, věrného člen KSSS a příslušník KGB…?

Mám ten rok 1968 a jeho srpen navždy v paměti... Byl to pro mě tenkrát šok; cizí ozbrojení vojáci na tancích v mé vlasti. Chodil jsem pak s partou ogarů v naší valašské vesnici a na silnici jsme vápnem psali nápisy: „Běž domů, Ivane!“ nebo „Lenine probuď se, Brežněv se zbláznil…“

Zatímco samička snaživě staví jejich hnízdo, sameček ji svým zpěvem vášnivě povzbuzuje; pokud ovšem nepřišel o potenci v rámci světelného smogu, který je jedem, co týrá lidi rakovinou a zvířata reprodukčními poruchami…

Zatímco samička snaživě staví jejich hnízdo, sameček ji svým zpěvem vášnivě povzbuzuje; pokud ovšem nepřišel o potenci v rámci světelného smogu, který je jedem, co týrá lidi rakovinou a zvířata reprodukčními poruchami…

Nedávno česká vláda konečně projednala materiál ministerstva životního prostředí o světelném smogu, který stát připravuje o miliardy zbytečnými výdaji za fakt, že v noci zbůhdarma svítíme na ulicích, po kterých nikdo nechodí. Navíc takové světlo škodí zdraví, když zvyšuje počet rakovinotvorných, kardiovaskulárních a dalších civilizačních chorob.

Jsou Češi šmejd a odpad, který dluží, kam se podívá a nechce své dluhy platit??

Jsou Češi šmejd a odpad, který dluží, kam se podívá a nechce své dluhy platit??

Otázka vcelku jednoduchá – viďte. Jenže jak pro koho! Já osobně bych toto možná říci mohl, protože nemám ani korunu dluhů, ale neřeknu to. Ona totiž otázka dluhů občanů má poněkud širší kontext!! Nic na tom nezmění ani přihlouplý senátní návrh, že občanům, jenž neplatí své dluhy mají být zadrženy např. řidičské průkazy. Tohle skutečně mohl vymyslet jen debil a člověk absolutně pohrdající občany.

Poslední domácí zprávy