• Pondělí, 10. srpen 2020
  • Svátek má Rukojmí Vavřinec

Dál-nic-e.
Počet návštěv: 2616

Dál-nic-e.

- Karel Stýblo - Článek od - Karel Stýblo -

Ani nemusím být psycholog, abych rozpoznal, že lidé řídí automobil tak jako žijí. Zjednodušeně řečeno – stav na silnicích je nastaveným zrcadlem života. Všeobecná neúcta k právu a pohrdání pravidly se stalo normou.  

Denně na českých silnicích umírá více než deset lidí. A za to plechová krabice, byť vybavená pozoruhodnými technickými vymoženostmi skutečně nemůže. Navíc krabice s lidmi uvnitř nesmyslně přibývají a nesmyslně jsou větší a větší. Nový plechový miláček se sotva vejde na parkovací místo a ejhle; vystoupí jedna zamilovaná žena.

Ti dokonalí s dokonalými auty, mi snad prominou. Dravý pták létá více než sto kilometrovou rychlostí, reaguje však šestkrát rychleji než člověk. „Pán tvorstva“ ale přemýšlí stále v kategorii šesti kilometrů za hodinu a tuto skutečnost neovlivní ani technicky dokonalé stroje. Důkazem je pouhých pět procent dopravních nehod zaviněných v důsledku technického selhání. Zbylých devadesát pět procent jde na vrub selhání lidského faktoru.

Jak se tomuto faktu společenství lidí brání? Tisíce miliard putují na drancování přírodních zdrojů, aby osobní miláčci a nákladní monstra byly ještě dokonalejší a ještě zvýšili sebevědomí nedokonalého lidského pokolení. Miliardovými investicemi se neustále zdokonaluje technické vybavení svých plechových miláčků a stovky miliard putují na další výstavbu dálnic, silnic, parkovišť a jinak zabetonovaných ploch.

Kamionový ráj.

Kategorie nákladních aut je příběh sám pro sebe. Silné a silnější motory kamionů se snoubí s technickou dokonalostí a tunokilometry. Někdy i padesát tun se podle tempomatu řítí dálnicí a mnohý řidič, v odpruženém a klimatizovaném kokpitu se jedním okem dívá před sebe a druhým na televizi. Z monotónní jízdy se oči klíží... Oči se také musí klížit zákonodárcům a ministerským úředníkům. Na účtech Ministerstva Dopravy letos zůstane půl miliardy korun z dotací na výstavbu, nebo rozšíření terminálů překladišť pro kombinovanou přepravu.

Asi proto se Česko stalo rájem pro cizí kamiony. Ona ta přepravní lobby na Evropských silnicích, logicky, nemá o železnici zájem. A české přepravní zákony jsou tak „přívětivé!“ I když nedostavěná dálniční páteř České republiky, která míří ze západu přes Plzeň, Prahu a Brno, kde se rozděluje na dvě větve do Bratislavy a Ostravy, se stala klíčovým tahem evropských přepravců.

Po tuzemských dálnicích se ročně přepravuje asi 50 miliard tunokilometrů, z toho dvě třetiny zásilek míří z Čech do ciziny, nebo naopak. Zůstává třetina, která je čistý evropský tranzit. Rozsahem mezinárodní nákladní dopravy na silnicích se tak Česko dostalo na čtvrté místo v Evropě, za mnohem větší země, Polsko, Španělsko a Německo. Za posledních deset let se přeprava na našich silnicích zvýšila o 75%.

Ráj rozumu.

Naopak intenzita kamionové dopravy od roku 2008 v západní a jižní Evropě klesá. Na příklad provoz kamionů se více než o desetinu snížil například ve Švédsku. Nákladní silniční doprava poklesla, i když ekonomika posílila. Švédsko patří do skupiny zemí, které se snaží silniční dopravu omezit tím, že nepřipouštějí tranzit kamionů, a tím, že se snaží víc využívat železnici. Do stejné kategorie patří také Belgie, Dánsko, Švýcarsko a Rakousko, do určité míry také Německo.

Třeba zhruba stejně velké a na mapě podobně položené Rakousko mělo okolo roku 2000, stejnou bilanci silniční dopravy jako Česko. Kamiony po tamních i našich silnicích přepravily zboží v hodnotě asi 35 miliard tunokilometrů. Od té doby se rakouský transport po silnicích snížil o čtvrtinu, český naopak o třetinu posílil. Jak je to možné? Rakušané přesunuli část nákladní dopravy na železnici. Před tím rakouská železnice zajišťovala 30 % nákladní přepravy, loni to už bylo 40 %. Česko zaznamenalo opačný vývoj, když podíl železnice poklesl ve stejném období z 30% na 20%.

Ráj blbosti.

Původně jsem chtěl psát o nedávném kolapsu dopravy na 90. A 104. kilometru D1 u Humpolce. V Česku máme takový „pěkný“ zvyk, že kdykoli se naši miláčci na silnicích kloužou, můžou za to silničáři. Stalo se ještě horší, auta se neklouzala, ale stála v kolonách až 14 hodin. Vůbec si nedokážu představit rodinu s malými dětmi, které se těší k babičce, dojde jim pitíčko a rodičovské chloubě mercedesu SUV, dojde benzin.

Vyhnu se politickým a korupčních důvodům, poukážu na fakta. Výběrové řízení na nejkomplikovanější úsek rekonstruované dálnice u Humpolce, vyhrála Italsko – Kazašsko – Česká společnost. Jak už jsem psal o očích řidičů kamionových monster, tentokrát se zavřely oči ministru Ťokovi a Ředitelství Silnic a Dálnic. Oni se neprobudili ani v létě, když začaly první problémy s dodržováním termínů stavby. A samozřejmě před zimou stále zúžená dálnice vyvolala obavy, které se zákonitě musely naplnit.

 

- Karel Stýblo -
Muzikant. Psaní a dopisování do novin a šuplíku. Sběratelství užitkových předmětů, pivní lahve apod. Laicky filosofie, k tomu nadprůměrně zvýšené sociální cítění.

Diskuze

Váš komentář

Přihlásit se

Přihlásit se nebo registrujte pro přídávání příspěvků

 
Petr Majevský

Petr Majevský

18.12.2018 20:16

Pane Stýblo,jsem přesvědčen,že se mýlíte.Většina kamionové dopravy je tranzitní!Dělal jsem tuto práci a vím,jak se co přepravuje.A mnohdy je to na hlavu.Na stavbu přivezli plechy,které podle papírů projely třemi státy a vůbec neopustili uzemí republiky.Ale jezdilo se s nimi sem tam.Je to kvůli neochotě ministra dopravy snížit množství silniční dopravy a část přenést na železnici.Kdo u něho lobuje za silniční dopravu?To ví jen on sám!Ale to by bylo na delší debatu.


 
                           Jsi pro fair play? Pak nemůžeš fandit liberodemobloku.

Jsi pro fair play? Pak nemůžeš fandit liberodemobloku.

Baví tě dění ve sportu, kde zásada fair play vznikla? Jsi pro to, aby dva naše nejúspěšnější fotbalové kluby Slavie Praha a Viktoria Plzeň hrály své zápasy za rovných podmínek, i když fandíš jen jednomu z těch dvou klubů? Anebo když fandíš Slávii, bral bys všemi čtyřmi, aby Plzeň musela do zápasů nastupovat a hrát v teplácích, bez rozvičky, bez náhradníků, bez lékaře a s trenérem zásadně jen na tribuně?  Anebo když fandíš Plzni, přál by sis, aby tyhle hendikepy postihly Slávii?

Poslední domácí zprávy