• Pondělí, 11. listopad 2019
  • Svátek má Rukojmí Martin

Dál-nic-e.
Počet návštěv: 1458

Dál-nic-e.

- Karel Stýblo - Článek od - Karel Stýblo -

Ani nemusím být psycholog, abych rozpoznal, že lidé řídí automobil tak jako žijí. Zjednodušeně řečeno – stav na silnicích je nastaveným zrcadlem života. Všeobecná neúcta k právu a pohrdání pravidly se stalo normou.  

Denně na českých silnicích umírá více než deset lidí. A za to plechová krabice, byť vybavená pozoruhodnými technickými vymoženostmi skutečně nemůže. Navíc krabice s lidmi uvnitř nesmyslně přibývají a nesmyslně jsou větší a větší. Nový plechový miláček se sotva vejde na parkovací místo a ejhle; vystoupí jedna zamilovaná žena.

Ti dokonalí s dokonalými auty, mi snad prominou. Dravý pták létá více než sto kilometrovou rychlostí, reaguje však šestkrát rychleji než člověk. „Pán tvorstva“ ale přemýšlí stále v kategorii šesti kilometrů za hodinu a tuto skutečnost neovlivní ani technicky dokonalé stroje. Důkazem je pouhých pět procent dopravních nehod zaviněných v důsledku technického selhání. Zbylých devadesát pět procent jde na vrub selhání lidského faktoru.

Jak se tomuto faktu společenství lidí brání? Tisíce miliard putují na drancování přírodních zdrojů, aby osobní miláčci a nákladní monstra byly ještě dokonalejší a ještě zvýšili sebevědomí nedokonalého lidského pokolení. Miliardovými investicemi se neustále zdokonaluje technické vybavení svých plechových miláčků a stovky miliard putují na další výstavbu dálnic, silnic, parkovišť a jinak zabetonovaných ploch.

Kamionový ráj.

Kategorie nákladních aut je příběh sám pro sebe. Silné a silnější motory kamionů se snoubí s technickou dokonalostí a tunokilometry. Někdy i padesát tun se podle tempomatu řítí dálnicí a mnohý řidič, v odpruženém a klimatizovaném kokpitu se jedním okem dívá před sebe a druhým na televizi. Z monotónní jízdy se oči klíží... Oči se také musí klížit zákonodárcům a ministerským úředníkům. Na účtech Ministerstva Dopravy letos zůstane půl miliardy korun z dotací na výstavbu, nebo rozšíření terminálů překladišť pro kombinovanou přepravu.

Asi proto se Česko stalo rájem pro cizí kamiony. Ona ta přepravní lobby na Evropských silnicích, logicky, nemá o železnici zájem. A české přepravní zákony jsou tak „přívětivé!“ I když nedostavěná dálniční páteř České republiky, která míří ze západu přes Plzeň, Prahu a Brno, kde se rozděluje na dvě větve do Bratislavy a Ostravy, se stala klíčovým tahem evropských přepravců.

Po tuzemských dálnicích se ročně přepravuje asi 50 miliard tunokilometrů, z toho dvě třetiny zásilek míří z Čech do ciziny, nebo naopak. Zůstává třetina, která je čistý evropský tranzit. Rozsahem mezinárodní nákladní dopravy na silnicích se tak Česko dostalo na čtvrté místo v Evropě, za mnohem větší země, Polsko, Španělsko a Německo. Za posledních deset let se přeprava na našich silnicích zvýšila o 75%.

Ráj rozumu.

Naopak intenzita kamionové dopravy od roku 2008 v západní a jižní Evropě klesá. Na příklad provoz kamionů se více než o desetinu snížil například ve Švédsku. Nákladní silniční doprava poklesla, i když ekonomika posílila. Švédsko patří do skupiny zemí, které se snaží silniční dopravu omezit tím, že nepřipouštějí tranzit kamionů, a tím, že se snaží víc využívat železnici. Do stejné kategorie patří také Belgie, Dánsko, Švýcarsko a Rakousko, do určité míry také Německo.

Třeba zhruba stejně velké a na mapě podobně položené Rakousko mělo okolo roku 2000, stejnou bilanci silniční dopravy jako Česko. Kamiony po tamních i našich silnicích přepravily zboží v hodnotě asi 35 miliard tunokilometrů. Od té doby se rakouský transport po silnicích snížil o čtvrtinu, český naopak o třetinu posílil. Jak je to možné? Rakušané přesunuli část nákladní dopravy na železnici. Před tím rakouská železnice zajišťovala 30 % nákladní přepravy, loni to už bylo 40 %. Česko zaznamenalo opačný vývoj, když podíl železnice poklesl ve stejném období z 30% na 20%.

Ráj blbosti.

Původně jsem chtěl psát o nedávném kolapsu dopravy na 90. A 104. kilometru D1 u Humpolce. V Česku máme takový „pěkný“ zvyk, že kdykoli se naši miláčci na silnicích kloužou, můžou za to silničáři. Stalo se ještě horší, auta se neklouzala, ale stála v kolonách až 14 hodin. Vůbec si nedokážu představit rodinu s malými dětmi, které se těší k babičce, dojde jim pitíčko a rodičovské chloubě mercedesu SUV, dojde benzin.

Vyhnu se politickým a korupčních důvodům, poukážu na fakta. Výběrové řízení na nejkomplikovanější úsek rekonstruované dálnice u Humpolce, vyhrála Italsko – Kazašsko – Česká společnost. Jak už jsem psal o očích řidičů kamionových monster, tentokrát se zavřely oči ministru Ťokovi a Ředitelství Silnic a Dálnic. Oni se neprobudili ani v létě, když začaly první problémy s dodržováním termínů stavby. A samozřejmě před zimou stále zúžená dálnice vyvolala obavy, které se zákonitě musely naplnit.

 

- Karel Stýblo -
Muzikant. Psaní a dopisování do novin a šuplíku. Sběratelství užitkových předmětů, pivní lahve apod. Laicky filosofie, k tomu nadprůměrně zvýšené sociální cítění.

Diskuze

Váš komentář

Přihlásit se

Přihlásit se nebo registrujte pro přídávání příspěvků

 
Petr Majevský

Petr Majevský

18.12.2018 20:16

Pane Stýblo,jsem přesvědčen,že se mýlíte.Většina kamionové dopravy je tranzitní!Dělal jsem tuto práci a vím,jak se co přepravuje.A mnohdy je to na hlavu.Na stavbu přivezli plechy,které podle papírů projely třemi státy a vůbec neopustili uzemí republiky.Ale jezdilo se s nimi sem tam.Je to kvůli neochotě ministra dopravy snížit množství silniční dopravy a část přenést na železnici.Kdo u něho lobuje za silniční dopravu?To ví jen on sám!Ale to by bylo na delší debatu.


 
Před sedmasedmdesáti roky vrcholila bitva 2.sv. války v pevnosti a přístavu TOBRUK, městu v severovýchodní části Libye poblíž hranic s Egyptem, obklíčeném Rommelovými Africa Korps. Říjen a listopad 1942 byly rozhodující

Před sedmasedmdesáti roky vrcholila bitva 2.sv. války v pevnosti a přístavu TOBRUK, městu v severovýchodní části Libye poblíž hranic s Egyptem, obklíčeném Rommelovými Africa Korps. Říjen a listopad 1942 byly rozhodující

Více o tom věděl Pravoslav Petrák, jeho strýc Pravoslav Řídký byl přímým účastníkem bojů.  Následující úryvky jsou z jeho deníku. Narodil se 9. května 1907 v Moravské Ostravě jako syn Jakuba Řídkého a jeho manželky Františky Řídké - Kubicové. Jeho otec byl nadporučík ruských legií, vyučený mistr kovotepec.  Pravoslav v letech 1918-1925 studoval na ostravské české reálce a 23. 6.1925 maturoval s vyznamenáním.

Proč je pro premiéra Andreje Babiše podezřelá bytost Martin Roman, „symbol korupční doby“ a v byznysové komunitě jeden z hlavních terčů, na které premiér v minulosti tolik s chutí střílel

Proč je pro premiéra Andreje Babiše podezřelá bytost Martin Roman, „symbol korupční doby“ a v byznysové komunitě jeden z hlavních terčů, na které premiér v minulosti tolik s chutí střílel

Martin Roman (50) je i dnes v byznysu vnímán jako kontroverzní muž, a to je možná ještě milosrdné označení pro to, jak se o něm po Praze v některých kruzích mluví. Pro Andreje Babiše je něčím jako Voldemort pro Harryho Pottera. Jeho jméno se raději nevyslovuje.

Uplynulo třicet roků od chvíle, kdy se německý národ sjednotil a první východní Němci už měsíc předtím ve svých trabantech projížděli z Maďarska do Rakouska a zpátky do SRN.

Uplynulo třicet roků od chvíle, kdy se německý národ sjednotil a první východní Němci už měsíc předtím ve svých trabantech projížděli z Maďarska do Rakouska a zpátky do SRN.

„Přišli jsme k vám, abychom vám sdělili, že dnes budete moci vycestovat.“ Těmito slovy ohlásil tehdejší spolkový ministr zahraničí Hans-Dietrich Genscher 30. září 1989 z balkonu Lobkovického paláce, že bude více než 4 000 uprchlíkům z NDR umožněno vycestovat za svobodou do SRN; v listopadu pak byla zbořena Berlínská zeď.

Dnes začnu zvesela o zákazu kouření cigaret, byť konec už k smíchu nebude; polovina dětí ve věku do jednoho roku, jež zemřely na syndrom náhlého úmrtí, doplatily na to, že jejich matky v jiném stavu kouřily

Dnes začnu zvesela o zákazu kouření cigaret, byť konec už k smíchu nebude; polovina dětí ve věku do jednoho roku, jež zemřely na syndrom náhlého úmrtí, doplatily na to, že jejich matky v jiném stavu kouřily

Začnu zvesela anekdotou: Slepý zajíc skáče po lese a stoupne na hada. Zajíc: ”Promiňte, neviděl jsem Vás, jsem slepý” Had: “I Vy promiňte, také jsem slepý a neuhnul jsem. A co jste za zvíře?” Zajíc: “Nevím, nikdy jsem se neviděl. Osahejte mne a povězte jaký jsem.” Had se otočí okolo zajíce a povídá: “Máte jemný kožich, velké uši a malý čumák. Vy jste zajíc.” Zajíc se zaraduje. Pak osahá hada a povídá: “Jste tvrdý, studený, slizký a nemáte koule ani páteř… Vy musíte být Kalousek…”

 

Poslední domácí zprávy