• Sobota, 19. říjen 2019
  • Svátek má Rukojmí Michaela

Inkluze ve vzdělávání: některé neziskové organizace zřejmě postrádají zdravý rozum
Počet návštěv: 1603

Inkluze ve vzdělávání: některé neziskové organizace zřejmě postrádají zdravý rozum

Josef Nožička Článek od Josef Nožička

Téma inkluze ve vzdělávání je stále předmětem veřejných diskusí, po dvou letech od jejího spuštění je veřejně projednávána novela inkluzivní vyhlášky.  


Inkluze ve vzdělávání byla v českém školství naplno spuštěna od 1. září 2016. Ještě před svým spuštěním vyvolávala příslušná vyhláška o společném vzdělávání žáků kritiku především ze strany pedagogů speciálních škol, ale i ze strany mnohých učitelů „běžných“ škol, rodičů či politiků. Hlavní problém viděli její kritici v tom, že většina běžných základních či středních škol nebude schopna společnou výuky všech žáků úspěšně a v souladu s potřebami všech dětí zajistit, zvlášť když například i rodiče žáků s mentálním postižením budou tlačeni k tomu, aby své dítě místo do speciální školy umísťovali do škol běžných a údajně tím zabránili jejich diskriminaci či společenskému vyčlenění.

A dva a čtvrt roku od spuštění inkluze se ukazuje, že tyto obavy byly zcela oprávněné. Například v dnešním Právu, jehož čtením jsem si krátil čas při čekání u lékaře, jsem narazil na článek, v němž matka dítěte s Downovým syndromem, chodícího do speciální školy (syn do ní přešel poté, co se neosvědčila škola s waldorfskou výukou), popisuje své zkušenosti. A doslovně říká: „Učitelé i asistenti jsou nám nesmírně nápomocni. Nedovedu si to představit v jiné škole. Rodiče jiných zdravotně postižených dětí, které chodily do běžných škol, si stěžovali, že dítě muselo místo výuky českého jazyka do kabinetu, protože to učitel nezvládal. Jinde se dětem spolužáci smáli nebo je dokonce šikanovali.“

Zcela výstižně tento problém popsal i představitel Asociace speciálních pedagogů PaedDr. Jiří Pilař v otevřeném dopise ministru školství Robertu Plagovi (viz odkaz zde). Mimo jiné v něm píše: „Zkušenosti nejen z našich zemí, ale i z mnohých evropských zemí říkají, že společně vzdělávat lze žáky s tělesným postižením a s určitými formami smyslového postižení. Široká shoda ale panuje v tom, že žáky s mentálním postižením lze v podmínkách běžných základních škol vzdělávat jen velmi obtížně.“ A následně dodává: „Převažuje zkušenost, že když jsou žáci s mentální retardací inkludováni do běžných tříd základních škol, „život na chvostu úspěchu“ je naprosto demotivuje a vede k jejich odporu vůči škole.“

Ministerstvo školství si zřejmě tyto skutečnosti začíná pomalu uvědomovat a aspoň k částečnému uspokojení učitelů i rodičů handicapovaných žáků připravilo novelu, která by ve vyhlášce o společném vzdělávání aspoň částečně odstranila popisované problémy. Jenže chyba lávky, novela narazila na odpor některých představitelů neziskových nevládních organizací. V otevřeném dopise premiérovi i ministru školství (text najdete zde), pod kterým jsou podepsáni představitelé neziskovek jako například Fórum pro lidská práva, Česká odborná společnost pro inkluzivní vzdělávání, IQ Roma servis... se jeho signatáři proti chystané novele ostře vyhrazují. A mluví například o tom, že novela je v rozporu se závazkem České republiky zavádět inkluzivní vzdělávací systém a realizovat tak právo každého žáka na inkluzivní vzdělávání, v rozporu s povinností předcházet diskriminaci romských dětí v přístupu ke vzdělání a údajně v jejím důsledku opět hrozí vylučování postižených žáků z běžného vzdělávacího systému.

Otázkou je, komu v tomhle směru více věřit: zda pedagogům ze speciálních škol, kteří mají s výukou handicapovaných žáků letité zkušenosti, nebo představitelům neziskových organizací, z nichž převážná většina nejspíš nikdy v životě v žádné škole neučila...

Josef Nožička
Rád se podělím o své názory s ostatními. Dělám to i tehdy, kdy jdu vědomě "proti proudu".

Diskuze

Váš komentář

Přihlásit se

Přihlásit se nebo registrujte pro přídávání příspěvků

 
Petr Majevský

Petr Majevský

20.12.2018 20:06

Musíte si uvědomit,že tzv.inkluze je snaha ovlivňovat negativně naše školství,které je už tak v zoufalé situaci.Pod hláškou pomoci hendikepovaným dětem se skrývá snaha degenerovat 30 dětí,které jsou touto inkluzí zdržovány v učení a tím i zdravého vývoje.Zkuste se zeptat dětí,které mají to štěstí být v jedné třídě s inkluzí!


 
Vladimír ing.Flössel

Vladimír ing.Flössel

20.12.2018 14:35

Tyto organizace se ozývají proto, aby dokazovaly oprávněnost státních příspěvků.A pak, kam by šli absolventi filozofických fakult.Ku př. na univerzitě Palackého v Olomouci jsem našel 17 studijních oborů,Ksdyby v jednom oboru studovalo 15 posluchačů, tak za každý rok vyjde 255 vysokškolsky vzdělaných jedinců, kteří podle mne kromě nějaké neziskovky namají se svou odbornosti kamse zařadit než jen do nějaké neziskovky.(na př. Právní klinika uprchlického a cizineckého práva, Práva pro každý den - Street Law atd,)


 
Vladimír  RUDOLF

Vladimír RUDOLF

20.12.2018 11:00


 
Kdoví, jak by dnes vzpomínaly na Dubčeka, který zemřel 7. 11. 1992, Kubišová a Janžurová, nebo již zesnulá antikomunistka Čáslavská, přestože to byl první tajemník ÚV KSČ, resp. právem nejmocnější komunista Československa?

Kdoví, jak by dnes vzpomínaly na Dubčeka, který zemřel 7. 11. 1992, Kubišová a Janžurová, nebo již zesnulá antikomunistka Čáslavská, přestože to byl první tajemník ÚV KSČ, resp. právem nejmocnější komunista Československa?

Automobilová nehoda 1. září 1992 na dálnici u Humpolce ukončila 7. listopadu 1992 politickou i životní cestu Alexandera Dubčeka. Řidič luxusního BMW dostal v dešti na problematickém úseku 88. kilometru smyk, nezvládl řízení a proletěl svodidly.

Halík obdržel kříž za zásluhy o česko-německé smíření, Herman na sjezdu landsmašaftu oslovil německy potomky henleinovců: “Milí přátelé“; jeden za osmnáct, druhý bez dvou za dvacet..

Halík obdržel kříž za zásluhy o česko-německé smíření, Herman na sjezdu landsmašaftu oslovil německy potomky henleinovců: “Milí přátelé“; jeden za osmnáct, druhý bez dvou za dvacet..

Německý prezident Frank-Walter Steinmeier udělil českému katolickému knězi a teologovi Tomáši Halíkovi státní vyznamenání - Kříž za zásluhy 1. třídy Záslužného řádu Spolkové republiky Německo. Halík kříž obdržel za zásluhy o česko-německé smíření a angažovanost za spravedlivou občanskou společnost i dialog mezi národy a náboženstvími.

Prvenství Rusů: Gagarin - první člověk obletěl Zemi- Leonov první ve volném prostoru; Ruští vědci se též potopili na dno jezera Bajkal s více než 1700 druhů rostlin a živočichů; hloubkou 1 637 metrů vytvořili sladkovodní světový rekord…

Prvenství Rusů: Gagarin - první člověk obletěl Zemi- Leonov první ve volném prostoru; Ruští vědci se též potopili na dno jezera Bajkal s více než 1700 druhů rostlin a živočichů; hloubkou 1 637 metrů vytvořili sladkovodní světový rekord…

Ve věku 85 let zemřel 11, října 2019 bývalý sovětský kosmonaut Alexej Leonov, který 18. března 1965 jako první člověk vystoupil do otevřeného kosmu. Informovala o tom ruská média s odvoláním na páteční oznámení Leonovovy spolupracovnice Natalije Filimonovové.

Po 9 letech Evropský soud pro lidská práva ve Štrasburku vynesl rozsudek; norská sociální služba Barnevernet porušila práva matky a dítěte Bude to precedent v kauze Evy Michalákové, které  tak byly odebráni její dva syny v roce 2011?

Po 9 letech Evropský soud pro lidská práva ve Štrasburku vynesl rozsudek; norská sociální služba Barnevernet porušila práva matky a dítěte Bude to precedent v kauze Evy Michalákové, které tak byly odebráni její dva syny v roce 2011?

Evropský soud pro lidská práva ve Štrasburku konečně vynesl v říjnu 2019 rozsudek, podle nějž norská sociální služba Barnevernet porušila práva matky a dítěte, když jí ho odebrala a proti její vůli dala k adopci. Znamená to pro Norsko nějaké změny, nebo se přístup Barnevernetu měnit nebude?

Poslední domácí zprávy