• Čtvrtek, 25. duben 2019
  • Svátek má Rukojmí Marek

Miroslav Grossmann: „Rakva – Tour“ aneb jak mluví čeští řidiči
Počet návštěv: 2220

Miroslav Grossmann: „Rakva – Tour“ aneb jak mluví čeští řidiči

-  Rukojmí.cz - Článek od - Rukojmí.cz -

„Silnice je dlouhá nit, uhání a uhání, nemůžeš ji zastavit, štvi se, jak chceš na svých kolech… Točíš zprava doleva, i když ruka umdlévá, proto dobrý pozor dej, jak najíždíš serpentýnu…“ 

Toto jsou slova českého textu slavná francouzské šoférské písně (v originále Les routiers) z poloviny minulého století, kterou zpíval francouzský šansoniér Yves Montand, a v české verzi Jiří Vašíček.

Šofér (z francouzského chauffeur) či řidič je profese masově zrozená až první světovou válkou, profese, která vždy vyžadovala a vyžaduje nejen technické schopnosti a znalosti, fyzickou kondici a psychickou odolnost, ale i zvláštní schopnost „splynutí“ člověka s technikou, s motorovým vozidlem. Není to tedy povolání pro každého.

Dnešní šoféři jsou již značně specializovaní, nejpočetněji jsou v městské hromadné dopravě (MHD), ale nejprestižnější, ale i nejnáročnější je práce řidičů dálkové dopravy jak zboží – kamionů, tak lidí – dálkových osobních linek a zájezdových autobusů (mnozí řidiči však vykonávající práce obojí, jak řízení kamionů, tak autobusů). Jejich práce přináší stálou komunikaci, jak vnitřní, tedy mezi samotnými šoféry (mobil je nezbytností), tak i vnější – s osazenstvem autobusů, policisty, celníky, adresáři dopravovaného zboží, ale i s dispečinkem mateřské firmy. A právě tato zvýšená míra potřeby komunikace, jak vnitřní, tak vnější, dala vzniknout i českému řidičskému slangu.

Řidičský slang je silně regionálně ovlivněn, například na jižní Moravě je patrný vliv brněnského hantecu, specifického mládežnického slangu, desítky let panujícímu v Brně a okolí.

K výkonu řidičského povolání je třeba mít řidičský průkaz příslušné kategorie, tedy „noty“. Někdy se však stane, že řidičský průkaz je odebrán, tedy „noty jsou v čistírně“. A „mokrý noty“ jsou právě vydaný řidičský průkaz.

Rozeznání jednotlivých řidičů pomáhají jejich přezdívky, často podle jejich podoby, tedy „Vousáč“, „Dlouhán“, „Holohlavý“ nebo oblíbeného téma hovoru, kterým je jeho pes, takže má přezdívku „Pes“. Ale řidič může přezdívkou převzít jméno svého milovaného psa, a tak se z něj stává „Beník“ nebo „Šuplík“. A nový mlady řidič je pochopitelně „Junge“.

Autobus obecně je „bas“, „kára“, kočár“, dle výkonu „žihadlo“, „dělo“ či „šunka“ a konkrétní autobus získává svoji přezdívku často podle vnější podoby – „Fialová kráva“, „Strakatý koráb“ nebo podle místa původu – „Fero“, tedy autobus slovenské produkce. Obdobně „Rejže“ je označením vozidla výroby japonské.

Osazenstvo zájezdových autobusů, se kterým musí řidiči trávit mnohé týdny v aktivním kontaktu, je také náležitě ohodnoceno. Je-li v osazenstvu výrazně zastoupena věková skupina 70+, což je například u poznávacích zájezdů časté, zájezd nabývá charakteru „Rakva – Tour“. A potměšilí řidiči nabízejí zastavit u cukrárny na rakvičky a věnečky. Zájezd pubelescentů nese označení „FKZ“ (fakani zatracení). Cestující obecně jsou „pasoši“ nebo „pacienti“. Některým z „pacošů“ musí řidiči věnovat zvýšenou pozornost, zvláště těm, kteří neustále požadují otevření zavazadlového prostoru autobusu, aby se mohli prohrabat ve svém zavazadle – „hraboši“ či pravidelně pozdě chodící „brzdy“. 

Řidiči zájezdových autobusů také nabízejí přímo ve vozidle základní sortiment nápojů, tedy provozují „bufet“, kde specialitou je černá káva „čurabelka“, mající vliv na počet následujících zastávek autobusu. Celkem oblíbenými z řad „pacošů“ jsou u řidičů „kaliči“

(pijani alkoholických nápojů), protože mají kladný vztah k řidičskému „bufetu“, nikoli ovšem ve stadiu „notářů“ (notorických alkoholiků), protože ti sice také rovněž vydatně čerpají z „bufetu“, ale přináší také nejrůznější problémy.  

U zájezdů je mimořádně důležitá funkce vedoucího zájezdu, a to i pro řidiče. Toto se projevuje i v řidičském slangu; je zajímavé, že mimořádně kladné i mimořádně negativní hodnocení práce vedoucího zájezdu má svůj původ v jazyce ruském. Pro mimořádně úspěšného průvodce se užívá termín „rukovoditel“, a pro až čítankově neschopného - „chuj“.

Řidiči se musí starat o pravidelné tankování paliva, tedy „brát ropu“, na kterou potřebují peníze, takže „mít drobné“.  

Řidičský slang obnáší i vlastní označení pro jednotlivé navštívené státy. V zásadě platí, že země na východ od řeky Moravy jsou „Orient“ a země na jih „Jurský park“. Sousední Německo, ale i Rakousko ještě stále zůstává „Rajchem“, návštěva Francie je cestou k „Frantíkům“, obdobně Maďarska k „Feferonům“ či Itálie k „Makaronům“. Zajímavé je pojmenování Anglie - „Polská kolonie“, protože řidiči se tam s velkou frekvencí setkávají s Poláky a polštinou, zvláště při „štaflu“ – místě nakládky a vykládky zboží. Ale jet do Polska, to je jet do „Pšonska“. Jet „na kytky“ je cesta do Holandska, a nemusí to být jen v době proslulých výstav tulipánů.

Hovoru o pašování neboli „kontrabandu“ se řidiči zásadně vyhýbají, dělá to silný dojem, že významu tohoto termínu vůbec nerozumí, ovšem pro celníky používají jen velmi nepěkné vyjádření „buzeranti“.

Policisté v zahraničí jsou titulováni obdobně jako v Česku, tedy „chlupatí“, „čerti“, ale i „benga“. I od nich, stejně jako v Česku, je možné dostat pokutu – „flastr“. 

Málokterý řidič je zároveň i majitelem kamionu či autobusu, a tak nájemní řidiči, kteří si jsou vědomi svého postavení, o majiteli dopravních prostředků hovoří s úctou sobě vlastní, jako o „Pánu velkomožném“.

Šťastnou cestu!

Miroslav Grossmann

Diskuze

Váš komentář

Přihlásit se

Přihlásit se nebo registrujte pro přídávání příspěvků

 
Petr Majevský

Petr Majevský

03.08.2017 21:19

Každá kategorie pracovníků má svůj azyk,kterému málokdo cizí rozumí. Proč by řidiči,měli být výjimkou?Nehledě k tomu,že část slovníku používají i ti,kterým se říká nedělní.Ti sice na silnicích překáží svou pomalou,údajně bezpečnou,jízdou.Mezi kamioňáky se rozmohl nešvar,že jednomu to jede o čtvrt kilometru za rok rychleji,tak se pustí dopředjíždění jného kamionu. Slovník,určený ostatními vůči takovému řidiči,je veřejně nepublikovatelný.


 
Že za válku v Libyi v roce 2019 může armáda maršála Chalífa Haftara? Omyl; zodpovědnost mají USA, resp. NATO a miliony běženců přes Libyi do Evropy, resp. tzv. bezletová zóna z roku 2011, kdy byl slavnostně otevřen libyjský veletrh zbraní páté generace

Že za válku v Libyi v roce 2019 může armáda maršála Chalífa Haftara? Omyl; zodpovědnost mají USA, resp. NATO a miliony běženců přes Libyi do Evropy, resp. tzv. bezletová zóna z roku 2011, kdy byl slavnostně otevřen libyjský veletrh zbraní páté generace

Uběhlo již osm tragických let a přibyly desítky mrtvých, které si v dubnu 2019 už vyžádaly boje o libyjské hlavní město Tripolis. Jednotky maršála Chalífy Haftara se snaží město, kde sídlí mezinárodně uznávaná vláda, už týden dobýt. Rezoluci Rady bezpečnosti OSN vyzývající Haftara k ukončení ofenzivy zablokovalo Rusko.

Omluva Merkelové satirikovi za kritiku jeho veršů: „Vocas, srab a delikvent je Erdogan, turecký prezident. Po kebabu tolik smrdí, že i prase lépe prdí, …nejradši však kozí mívá, menšinám však volnost nedá…“

Omluva Merkelové satirikovi za kritiku jeho veršů: „Vocas, srab a delikvent je Erdogan, turecký prezident. Po kebabu tolik smrdí, že i prase lépe prdí, …nejradši však kozí mívá, menšinám však volnost nedá…“

A aby toho v současném boomu „lidských práv a svobody slova ï projevu“ nebylo málo, vysloužil si německý satirik Jan Böhmermann žalobu od tureckého prezidenta Erdogana, za jehož urážku čeká básníka možná trest odnětí svobody na tři roky. Urážku tureckého majestátu žene Merkelová před soud; tedy spíš ještě předloni hnala..…

Ministerstvo financí Řecka už v roce 2015 odhadlo škody způsobené nacisty na částku 278,7 miliard eur; spolu s úrokem to dnes bude násobně víc. Co na to NATO a SRN...?

Ministerstvo financí Řecka už v roce 2015 odhadlo škody způsobené nacisty na částku 278,7 miliard eur; spolu s úrokem to dnes bude násobně víc. Co na to NATO a SRN...?

Řecký parlament v polovině dubna 2019 schválil návrh, který se týká předložení požadavků vůči Německu, aby zaplatilo náhrady škod způsobených během druhé světové války.  Odpovídající výzva bude zaslána vládě, aby orgány země podnikly nezbytné diplomatické a právní kroky.

Kandidát za ANO naministra dopravy Kremlík se má vrátit na ministerstvo, kde kdysi podepsal pro stát nevýhodnou smlouvu za půl miliardy korun za právní služby, kterou tehdejší ministr dopravy za ODS Aleš Řebíček dlouho tajil

Kandidát za ANO na ministra dopravy Kremlík se má vrátit na ministerstvo, kde kdysi podepsal pro stát nevýhodnou smlouvu za půl miliardy korun za právní služby, kterou tehdejší ministr dopravy za ODS Aleš Řebíček dlouho tajil

Nynější kandidát za ANO na pozici ministra dopravy Vladimír Kremlík, který mám být jmenován na tento post 30. dubna 2019, má prý škraloup; jakmile totiž přišel v roce 2007 na ministerstvo dopravy pod vedením Řebíčka, byl ihned jmenován ředitelem nově vytvořeného právního a IT úseku. Právě díky tomu smlouvu podepisoval on sám.

Poslední domácí zprávy

VZKAZ POLITIKŮM

VZKAZ POLITIKŮM

Je však otázka – kterým? Podle toho, jak přibývá kritických vzkazů mnoha autorů, jimž není lhostejný osud této země, osud národa Čechů,...