• Pondělí, 10. srpen 2020
  • Svátek má Rukojmí Vavřinec

Havel - čeho se ta naša kulturni scena tak boji?
Počet návštěv: 1085

Havel - čeho se ta naša kulturni scena tak boji?

Ladislav Větvička Článek od Ladislav Větvička

Tuž sem zas po dluhe době zašel do kina. Je třeba vědět, na co budu naše děcka povinně posilat. Ale je třeba přiznat, že tvurci filmu odvedli slušnu robotu.  

Film udajně znazorňuje obdobi roku 1968-89. Řikam udajně, bo to neni uplna pravda. Ale poďme se nejdřiv podivat na to, co se povedlo.

V prve řadě vyběr hercu. U hystoryckeho snimku musite postavam věřit, že to su opravdu oni. Ještě nejsme tak daleko, aby Havla hral černoch, ale to za par desitek roku asi přijde. Tvurcum se povedlo vybrat špičkově představitele hlavnich roli. Jak Gajslerka v roli Olgy (ma super roli, bo enem furt leži a kuři), tak Viktor Dvořak v roli Vaška a předevšim Martin Hofmann v roli Lanďaka su vyborni. Skvěly vyběr hercu a uvěřitelne vykony vas dokažu vtahnut do přiběhu tak, že věřite, že to je pravda. Nejedna se ale o dokument, takže jemne posuny v čase a prostoru tu su, ale daju se odpustit, dramaturgicky je film zvladnuty vyborně. Tuž na to, že to byl deprem druhy celovečerni film Slavka Horaka, tak klobuk dule.

V druhe řadě je třeba zminit muziku. Skvěle vybrane dobove kusy perfektně dotvařaju chuť doby. Jako bych se vratil do sedumdesatek. Fakt dobra prace. Měl sem chuť zapit algenu zteplalu desitku v pajzlu a zakusnut k temu smaženku a husku ze suchym salamem na vesnickem nadru.

Tuž a za třeti - humor a skvěle vystihnuta atmosfera. Neni to komedyja, takže se nebudete řehtat jak urvani z řetaza, ale jemny, absurdni humor tu je. Špičkova je scena, kdy Vaškovi vypadne z ruky posledni tabletka fenmetrazinu a dřiv, než ju najde, mu ji zežere jezefčik Pavla Kohouta (kdo nečetl jeho dilo "Kde je zakopán pes", to ovšem stejně nepochopi, takže mate co dohaňat, znalci Havlovy ery). A od zakopaneho psa se dostavame k estebackemu teroru, kery je ve filmu skvěle ztvarněny. Jak ten psychicky, keremu podlehli mnozi, včetně Vaška, tak aji ten fyzicky, keremu nakonec podlehli ostatni, Lanďak s Třešňakem třeba a vystěhovali se pryč. Kdo estebacky teror te doby nezažil a nepodlehnul, neměl by dnes robit machra a ohrnovat frňak nad těma, keři podepsali. Ti, keři nepodlehli, si zažili svoje a nechali se zničit terorem v československych kriminalach, napadaju mě jmena Cibulka, Hučin nebo Jirous, ale to su zas jine přiběhy.

No a fčil k temu, co se nepovedlo.

Sice je inzerovane, že se jedna o obdobi roku 1968-89, ale neni to pravda. Skvěle rozehrany přiběh konči v roce 1983, kdy se Vašek vraca z kriminala a řeši novy typ soužiti mezi jeho milenku Annu (což neodpovida, bo v te době už byl s Jitku), ženu Olgu a jejim milencem Janem. A po teto absurdni sceně se ostrym střihem dostavame do listopada 89, kdy přiběh po par sekvencach konči. Obdobi 1983-89 zmizelo.

A to je velika škoda. Čeho se tvurci bali?

Je možne, že už dochazal film, a tak to bylo třeba zkratit, diky čemuž se třeba natoči Havel II. Tuž temu bych rozuměl. To bysem chvalil.

Hodně nadhernych absurdnich scen tady totiž chybi. Jedna ze zavěrečnych scen, kdy Vašek sam v noci 17. listopadu odjižďa z Hradečku do Prahy, když předtim uspal přislušniky VB, je sice hezka, ale absolutně neodpovida realitě a uplně upozaďuje Jitku, kera byla jeho hlavni ženou v rokach 1983-89. Film Havel I znazornil, jak Vašek podvaďal Olgu s Aničku. Ale do filmu by rozhodně patřil aji přiběh, kdy Aničku a Olgu podvaďal s Jitku. Bylo by absurdni ve filmu Havel II znazornit, jak pak Olgu aji Jitku podvaďal s Dašou a Dašu pak podvaďal s Irenu, to už su ale zlate devadesatky a Irena by patřila až do filmu Havel III. Ale Gajslerka řikala, že Havel nebyl žaden zaletnik, že se enem choval svobodně, tuž temu rozumim.

Rozhodně ale ve filmu Havel I z osumdesatek chybi sceny, kdy Jitka vezme Vaška poprve v životě na vylet jinam než do Krkonoš a spolu jedu v pulce osumdesatek dva razy navštivit kamoše na Moravě a na Slovensku, kde předtim a pak zas až do převratu Vašek nikdy nebyl. Kdyby byl, mohl by vědět, jak lidi v socijalistycke republice žiju a nemusel by si znepřatelit Slovaky, když o Petržalce později už jako prezident prohlasil, že tam lidi žiju jak v kralikarnach. Kdyby mu Jitka stihla ukazat aji Slušovice, nemusel by po převratu blabolit cosik o temnych žilkach slušovickeho agrokombinatu a nestal by se tak inycijatorem likvidace fungujiciho zemědělstvi.

A to neni všecko. Film mohl mět velke mezinarodni ambice. Nemuselo se zobrazovat všecko, ale třeba jeden z kremelskych zaběru gorbačovovych ruskych poradcu, keři se ptaju bolševickych Čechu Štěpana a Mohority v letě 1989, kdy už bude Havel konečně prezidentem, by neuškodil. Proslulosti v Ameryce by prospělo, kdyby se ukazaly zaběry s maďarskym Židem Šorošem, kery Vaška a dalši synky z Charty finančně podporoval, v Praze ho osobně navštěvoval a nasledně cenzuroval aji Vaškuv projev před ameryckym Senatem. Tež by bylo hezke nezapomenut na setkani ameryckeho prezidenta Nixona s Vaškem na pražske ambasadě USA v druhe pulce osumdesatek a hlavně Nixonovu jednovečerni nečekanu navštěvu Prahy v řijnu 1989. Copak si asi povidali?

Ale myslim si, že to všecko tvurci chystaju pro film Havel II. A pokud film Havel I označime slovem absurdni drama, mohl by se Havel II označit jako absurdni fraška. No a pokud by kdosik ještě natočil třeti pokračovani Havel III, kde by znazornil jeho roli v procesach devadesatych roku, šlo by asi o absurdni tragiku, kera by ale popřela všecko, co hlasal Vašek ve filmu Havel I.

Nevim, jestli to kdosik natoči, bo to nebude žadna sranda dat dokupy nedodržene sliby, podporu agresi v Jugošce, Iraku (když se někdy krátce po té Havlův celoživotní přítel francouzský politolog Jacques Rupnik zamýšlel nad tím, proč bývalí disidenti z východoevropských zemí přestali inspirovat, shrnul to lakonickou poznámkou: „Protože nahradili ideu života v pravdě podporou války ve lži.“) a Lybiji, nejasne restytuce popirajici jak zakony, tak Vaškova předsevzeti, podporu vystupeni z jedneho agresivniho paktu a vstup do druheho, podporu rozkradeni zlateho narodniho pokladu a dalši věci.

Jedine, co vim, je to, že Havel II ani Havel III, kaj by se objevily tyto skutečnosti, rozhodně nedostanu čtrnactimilionovu podporu z narodniho kinematografickeho fondu.

Třeba se pletu... ale na film si rozhodně zajděte. Scena, kdy Kohoutuv jezefčik žere Vaškovi jeho posledni fenmetrak, se stane legendarni.

Ladislav Větvička, recenzent Mladeho Franty Dnes

Havel

Režie Slávek Horák, hrají Viktor Dvořák, Aňa Geislerová, Martin Hofmann, Barbora Seidlová, Jiří Bartoška, Adrian Jastraban, Stanislav Majer

Hodnocení­: 88% za prvnich 100 minut, 66% za poslednich 5 minut a 0% za chybějici sceny

Ladislav Větvička
Ladislav Větvička je svéráznou postavou ostravského regionu. Jeho svébytné texty, kresby, fotografie, hudba, divadelní, filmové scénáře a další a další aktivity si již více než dvacet let nacházejí své fanoušky nejen v Ostravě, ale i v celé České republice a okolních zemích, speciálně v Polsku a na Slovensku. Možná je to dáno tím, že jak říká - v každém Ostravákovi je kus Slováka, Poláka, Prajzáka, Moraváka a možná i kousek Čecha. Veřejnosti je znám převážně jako trojnásobný zlatý bloger roku a autor aktuálních postřehů a blogů na serveru iDNES a jako autor čtyř knih - "Ostravaci sobě", "Mamulovy děti", „Tajemství bohatých Ostravaku“ a „Osudové setkání 1913“. Ve svém díle využívá lašského dialektu a slangu, ale neomezuje se jen na dění v ostravském regionu. Právě naopak. Ostrava je pro něj domovským místem. Místem, odkud čerpá svůj sarkasmus a černý humor a vyráží na spanilé jízdy po zemích českých i daleko za obzor střední Evropy, aby vám o nich s humorem sobě vlastním povyprávěl na stránkách svého blogu.

Diskuze

Váš komentář

Přihlásit se

Přihlásit se nebo registrujte pro přídávání příspěvků

 

27.07.2020 21:10

Jak stvořit z "humanitního bombarďáka" příklad pro masy. ...Přicházejí iluzionisti zvaní filmaři. Bratři Havlové byli syny jednoho z bratrů Havlových. Těm se tuze dařilo. Dokonce i druhou světovou válku zdárně překonali se svým "Lucerna filmem", kdy se filmovým děvám klaněly špičky německé říše. I Goebbels zavítal do ráje iluze a bezhlavě se zamiloval do Lídy Baarové. Až se to Hitlerovi nelíbilo, protože lepá děva zdržovala říšského ministra propagandy dnem i nocí. Tak to tedy ne! Vnady Říši neprospějí, spíše propaganda neustálé lži, kdy se stokrát opakovaná lež stávala pravdou. To se dnes nemůže stát. Neomylní vlastníci správných názorů v ČT se hrozí, že ti, co s nimi nesouhlasí jsou xenofobové, rasisti, proruští švábi a kdejaké jiné neřádstvo. Šel jsem několikrát do sebe, ale není to nic platné. Zamyslel jsem se nad mojí hrůznou politickou orientací a...nic! Dočista nic! Přitom bych tak rád věřil tomu, čemu mám věřit! Kruci, co s tím mám dělat!? ČT považuju za mučící zařízení specializující se na psychiku. Rád bych usedl na lavičku Václava Havla, ale vůbec netuším, kde je. Možná vyšla tak draze, že ji před lidmi schovávají. Nebo jich je strašně málo. Nebo jsou strašně nepohodlné, nevhodné pro uvelebedění. Utkvělou představou, že pravda a láska musí zvítězit nad lží a nenávistí, netrpím. Takové představy pronáší jenom člověk, který má naplněn hrudní koš sněním až k prasknutí. Láskyplná duše z něho tryská jako láva při erupci sopky. To vše by bylo hezké, omluvitelné, kdyby...Kdyby jeho otec a bratr otce nebyli v protektorátě privilegovanou vrstvou, kastou tvořenou jen vybranými jedinci a netočili pro nacistickou říši společenské filmy a komedie po desítkách. Vše ve vydání českém a německém. V Lucerně se scházely s nacisty kolaborující živly a měly tam své pravidelné srazy. (Dostatečná, nepopiratelná fotodokumentace). Kolaborace s rajchem je dnes bagatelizována. Díky "Vašíkovi" je dnes na výsluní propaganda zpochybňující nacismus. Jeho ctitelům nic jiného nezbývá, protože je třeba zpochybnit protinacistický odboj. ...Vašík nakonec prodal Lucernu estébákovi Junkovi. Pár set milionů za to káplo. Poučil nás při té příležitosti o tom, že namáme právo se vměšovat do jeho soukromí a zlobil se na nás v přímém přenosu. Jen drzý, nic nechápající idiot mu tuto prodej vyčítá. Jen ten nic nepochopil. Ale pochopil! Od té doby se pravda a láska scvrkla na živořící minimum. Nastaly trampoty s nemocemi. Nikdo mu mizerný skon nepřál. Pán Bůh se jistě rozhodl, jakým směrem Václavova duše poputuje. ...Na závěr použiju mně nehodnou výčitku. Bytosti políbené pravdou a láskou vyčítají Gerbeníčkovi jeho otce, bachaře. Zároveň tvrdí, že se děti nemusí omlouvat za činy svých rodičů, protože to nemohly ovlivnit. Jsou tedy nevinné. (Až na syna Grebeníčka). A tak zatímco Grebeníček měl smůlu, Havel měl to štěstí, že se ho kolaborace jeho předků s nacistickou říší netýká. Bože, jak hluboko jsem klesl!......Mějte se hezky. .....PS: Napsal Jiří Přibyl.


 
Petr Majevský

Petr Majevský

27.07.2020 19:27

Mám antipatii ke všemu,co vypovídá o osobách bez skrupulí.Buď je ten film pak jenom propagandou,nebo tvůrci v dobrém úmyslu něco pokazili.Kdo chce,ten se na to půjde podívat.Kdo nechce,toho tam nikdo nedostane.Já teď mluvím čistě za svoji osobu.Patřím do té druhé skupiny.Ne kvůli Havlovi,ale kvůli kultu osobnosti,který rozpoutali jeho přátelé a kterým ho mnoha lidem znechutili.To jsou právě lavičky a jiné nepotřebné věci,včetně zbytečného přejmenování letiště Ruzyně.


 
                           Jsi pro fair play? Pak nemůžeš fandit liberodemobloku.

Jsi pro fair play? Pak nemůžeš fandit liberodemobloku.

Baví tě dění ve sportu, kde zásada fair play vznikla? Jsi pro to, aby dva naše nejúspěšnější fotbalové kluby Slavie Praha a Viktoria Plzeň hrály své zápasy za rovných podmínek, i když fandíš jen jednomu z těch dvou klubů? Anebo když fandíš Slávii, bral bys všemi čtyřmi, aby Plzeň musela do zápasů nastupovat a hrát v teplácích, bez rozvičky, bez náhradníků, bez lékaře a s trenérem zásadně jen na tribuně?  Anebo když fandíš Plzni, přál by sis, aby tyhle hendikepy postihly Slávii?

Poslední domácí zprávy