• Sobota, 18. listopad 2017
  • Svátek má Rukojmí Romana

Malé prázdninové čtení: Jak jsem řešil Fermiho paradox.

Malé prázdninové čtení: Jak jsem řešil Fermiho paradox.

Jaromír Bradávka Článek od Jaromír Bradávka

Na OSLU.CZ občas vyjde zajímavý článek z astronomie. Nedávno to bylo pojednání o galaktickém internetu v Mléčné dráze a když jsem k němu hledal další informace, narazil jsem na Wikipedii na Fermiho paradox.

Fermiho paradox je vlastně spíš otázka než nějaká matematická poučka a zní tato:

Kde jsou (mimozemšťané)?“ Enrico Fermi ji poprvé položil při schůzce s dalšími fyziky v roce 1950 v Los Alamos. Upozornil tak na to, že i když je vesmír relativně dost starý, stále nenacházíme v Mléčné dráze žádné stopy po mimozemských civilizacích.

V této souvislosti mě napadlo podívat se problém hledání mimozemských civilizací blíž a pokusit se najít na Fermiho otázku odpověď.

Moje úvaha byla jednoduchá. Mléčná dráha má průměr 100 000 světelných let a obsahuje více než 200 mld hvězd. 3,5% z nich, tj. 7 mld jsou hvězdy třídy G jako naše Slunce. 80% z nich, tj.5,5 mld je členem dvojhvězd a vícenásobných soustav. Zbývá 1,5 mld hvězd, z nichž 150 mil má podobnou planetární soustavu jako Slunce. Na 150 000 planetách se vyvinul život na 150 z nich dosáhl inteligence a schopnosti dobývání a poznání vesmíru. Mléčná dráha existuje cca 12 – 13 mld. let, takže jedna technická civilizace se v ní objeví v průměru jednou za 80 mil let a od jiné podobné ji navíc dělí vzdálenost průměrně 10 000 světelných let.

Naše současná pozemská civilizace existuje necelých deset tisíc let, ale skutečný technický rozvoj od vynálezu prvních strojů trvá jen několik století. Technický pokrok se neustále zrychluje a nikdo si nedokáže přestavit, jak bude vypadat svět za sto let, stejně jako si před sto lety nikdo nedokázal představit dnešní svět. A už vůbec netušíme, jak bude vypadat svět lidí za tisíc, pět tisíc nebo dokonce dalších deset tisíc let (pokud zde ještě vůbec budeme).

Takže?

Zhruba jednou za 80 milionů let se v Mléčné dráze objeví civilizace podobná lidské, vzdálená od té nejbližší 10 000 světelných let. Z toho plyne, že se nikdy nemohou potkat – ani v prostoru ani v čase. Jejich trvání je příliš krátké a vzdálenosti mezi nimi příliš dlouhé na to, aby spolu mohly navázat kontakt.

Řešení Fermiho paradoxu tedy zní: Mimozemšťané existovali, existují a existovat budou, ale nikdy se s nimi nesetkáme.

Pokud mi jejich příznivci, hledači a objevitelé nevěří, nechť si vyřeší Drakeovu rovnici. Je to matematicky formulovaná Fermiho otázka, jejímž autorem je americký astronom Frank Drake:

N = R ∗ fp ∗ ne ∗ fl ∗ fi ∗ fc ∗ L

kde jednotlivé členy rovnice značí:

N – předpokládaný výsledek, počet vyspělých inteligentních civilizací schopných mezihvězdné komunikace,

R – označení přírůstku počtu hvězd v Mléčné dráze za určité období (6 – 40; 10 za rok),

fp – podíl hvězd, které (podobně jako Slunce) mají okolo sebe planetární systémy (0,1 – 0,5; 0,5),

ne – průměrná hodnota počtu planet v planetárním systému, na kterých panují vhodné podmínky pro život (0,5 – 2,5; 2),

fl – poměr z předchozích vhodných planet, na kterých se život skutečně vyvine (0,01 – 1; 1),

fi – poměr z předchozího, kde život vznikl a rozvíjel se až k inteligentní formě života (0,0000001 – 1; 0,01),

fc – podíl inteligentních forem života, které dosáhly schopnosti aktivní mezihvězdné komunikace (0,01 – 0,1; 0,01),

L – odhad délky existence inteligentní životní formy schopné mezihvězdné komunikace (100 – 109; 10000 let).

( V závorkách jsou uvedeny rozsahy hodnot jednotlivých parametrů podle různých zdrojů a středníkem oddělený původní Drakeův odhad).

Rovnice by měla ukázat, kolik inteligentních civilizací existuje v naší Galaxii. Vzhledem k naší současné neznalosti většího množství proměnných je však tato rovnice spíše jenom odhadem.

Dosadíme-li Drakeovy parametry: N = 10*0,5*2*1*0,01*0,01*10000 = 10

Ještě stále věříte, že nás navštíví, obohatí nebo dokonce zachrání mimozemšťané?

Petr Majevský

06.08.2017 20:58

Lepší bude,když se pozemští lidé s nikým nesetkají.Dokázali by rozvrátit celý vesmír jenom svou touhou po moci a bohatství.Pochybuji,že se někde objevují bytosti stejného ražení.

Carlo Forgetti

05.08.2017 09:25

Dobrá úvaha Jaromíre, jen bych k tomu ještě přidal fakt, že vesmír se neustále rozpíná a jednotlivé objekty se od sebe vzdalují. Čímž se teoretická pravděpodobnost setkání ještě snižuje.

Byl rok 2004 a opět se zhaslo (pokolikáté už?), aby se ještě snadněji kradlo; nejlíp z toho vyšel dámský krejčí Bakala; největší český zloděj, kterého zaštítil sám jedinečný humanitární bombardér Havel…

Zdeněk Bakala je největším českým post sametovým kmotrem; podle svazku, který na něj po jeho emigraci do USA, kde se naučil krást, vedla StB, pochází z rodiny laborantky krajské hygienické stanice a po nepřijetí na gymnázium se vyučil dámským krejčím a rok pracoval v oděvním družstvu VKUS Brno.

Po volbách zase…

Znova, péče o veřejné blaho, se blíží k páchnoucí díře. Znova všechny ty sliby čekají ve frontě, aby je naši nově „vyvolení“ svým voličům dokonale zpolitikařili, znechutili a otrávili. Opět trpím příznaky otravy a protijed neumí nikdo vyrobit.

Představení IDIOTA, aneb Máte slovo s paní Jílkovou ze dne 16.11.2017

IDIOT-kdo je to???? Nebo co je to??? Samozřejmě je to divadelní hra, ale každý z nás si může svého IDIOTA nalézt i v reálném životě a nebo si ho dokonce sám zahrát.Je jen na Vás vážení čtenáři, jak celou záležitost pojmete, ale myslím si, že by jste měli nejprve shlédnout minulý pořad paní Jílkové a myslím, že každý z Vás si svého IDIOTA najde.

Po volbách zase…