• Úterý, 26. září 2017
  • Svátek má Rukojmí Andrea

Malé prázdninové čtení: Jak jsem řešil Fermiho paradox.

Malé prázdninové čtení: Jak jsem řešil Fermiho paradox.

Jaromír Bradávka Článek od Jaromír Bradávka

Na OSLU.CZ občas vyjde zajímavý článek z astronomie. Nedávno to bylo pojednání o galaktickém internetu v Mléčné dráze a když jsem k němu hledal další informace, narazil jsem na Wikipedii na Fermiho paradox.

Fermiho paradox je vlastně spíš otázka než nějaká matematická poučka a zní tato:

Kde jsou (mimozemšťané)?“ Enrico Fermi ji poprvé položil při schůzce s dalšími fyziky v roce 1950 v Los Alamos. Upozornil tak na to, že i když je vesmír relativně dost starý, stále nenacházíme v Mléčné dráze žádné stopy po mimozemských civilizacích.

V této souvislosti mě napadlo podívat se problém hledání mimozemských civilizací blíž a pokusit se najít na Fermiho otázku odpověď.

Moje úvaha byla jednoduchá. Mléčná dráha má průměr 100 000 světelných let a obsahuje více než 200 mld hvězd. 3,5% z nich, tj. 7 mld jsou hvězdy třídy G jako naše Slunce. 80% z nich, tj.5,5 mld je členem dvojhvězd a vícenásobných soustav. Zbývá 1,5 mld hvězd, z nichž 150 mil má podobnou planetární soustavu jako Slunce. Na 150 000 planetách se vyvinul život na 150 z nich dosáhl inteligence a schopnosti dobývání a poznání vesmíru. Mléčná dráha existuje cca 12 – 13 mld. let, takže jedna technická civilizace se v ní objeví v průměru jednou za 80 mil let a od jiné podobné ji navíc dělí vzdálenost průměrně 10 000 světelných let.

Naše současná pozemská civilizace existuje necelých deset tisíc let, ale skutečný technický rozvoj od vynálezu prvních strojů trvá jen několik století. Technický pokrok se neustále zrychluje a nikdo si nedokáže přestavit, jak bude vypadat svět za sto let, stejně jako si před sto lety nikdo nedokázal představit dnešní svět. A už vůbec netušíme, jak bude vypadat svět lidí za tisíc, pět tisíc nebo dokonce dalších deset tisíc let (pokud zde ještě vůbec budeme).

Takže?

Zhruba jednou za 80 milionů let se v Mléčné dráze objeví civilizace podobná lidské, vzdálená od té nejbližší 10 000 světelných let. Z toho plyne, že se nikdy nemohou potkat – ani v prostoru ani v čase. Jejich trvání je příliš krátké a vzdálenosti mezi nimi příliš dlouhé na to, aby spolu mohly navázat kontakt.

Řešení Fermiho paradoxu tedy zní: Mimozemšťané existovali, existují a existovat budou, ale nikdy se s nimi nesetkáme.

Pokud mi jejich příznivci, hledači a objevitelé nevěří, nechť si vyřeší Drakeovu rovnici. Je to matematicky formulovaná Fermiho otázka, jejímž autorem je americký astronom Frank Drake:

N = R ∗ fp ∗ ne ∗ fl ∗ fi ∗ fc ∗ L

kde jednotlivé členy rovnice značí:

N – předpokládaný výsledek, počet vyspělých inteligentních civilizací schopných mezihvězdné komunikace,

R – označení přírůstku počtu hvězd v Mléčné dráze za určité období (6 – 40; 10 za rok),

fp – podíl hvězd, které (podobně jako Slunce) mají okolo sebe planetární systémy (0,1 – 0,5; 0,5),

ne – průměrná hodnota počtu planet v planetárním systému, na kterých panují vhodné podmínky pro život (0,5 – 2,5; 2),

fl – poměr z předchozích vhodných planet, na kterých se život skutečně vyvine (0,01 – 1; 1),

fi – poměr z předchozího, kde život vznikl a rozvíjel se až k inteligentní formě života (0,0000001 – 1; 0,01),

fc – podíl inteligentních forem života, které dosáhly schopnosti aktivní mezihvězdné komunikace (0,01 – 0,1; 0,01),

L – odhad délky existence inteligentní životní formy schopné mezihvězdné komunikace (100 – 109; 10000 let).

( V závorkách jsou uvedeny rozsahy hodnot jednotlivých parametrů podle různých zdrojů a středníkem oddělený původní Drakeův odhad).

Rovnice by měla ukázat, kolik inteligentních civilizací existuje v naší Galaxii. Vzhledem k naší současné neznalosti většího množství proměnných je však tato rovnice spíše jenom odhadem.

Dosadíme-li Drakeovy parametry: N = 10*0,5*2*1*0,01*0,01*10000 = 10

Ještě stále věříte, že nás navštíví, obohatí nebo dokonce zachrání mimozemšťané?

Petr Majevský

06.08.2017 20:58

Lepší bude,když se pozemští lidé s nikým nesetkají.Dokázali by rozvrátit celý vesmír jenom svou touhou po moci a bohatství.Pochybuji,že se někde objevují bytosti stejného ražení.

Carlo Forgetti

05.08.2017 09:25

Dobrá úvaha Jaromíre, jen bych k tomu ještě přidal fakt, že vesmír se neustále rozpíná a jednotlivé objekty se od sebe vzdalují. Čímž se teoretická pravděpodobnost setkání ještě snižuje.

Ani Třískův tolik milovaný Shakespeare by nevymyslel tak fatální tragédii; objímat z lásky sochy dávných Čechů, říkat, jak se mu tam líbí a pak spadnout do své i Smetanovy Vltavy…

Zemřel herec Jan Tříska, bylo mu 80 let. Podlehl následkům pádu z Karlova mostu. Režisér Mádl k tomu dodal: "Několikrát mi říkal, že vždycky před natáčením chodí čerpat sílu a prosit o štěstí na Karlův most, kde sahá na sochy. Podle všeho se tam stalo něco nešťastného…"

Fejeton: Letiště Ruzyně...

Dne 5. října uplyne 5 let od úředního přejmenování mezinárodního letiště Praha-Ruzyně na Letiště Václava Havla Praha. Uplyne tedy 5 let od okamžiku, kdy bylo na základě rozhodnutí vlády vypuštěno z názvu naší brány do světa starodávné označení  místa, na němž se letiště nachází.